| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 11 من 21 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 101 إلى 110 من 206

الصورة الرمزية ابو سيف

النوع : ذكر

الاقامة : zagazig

السيارة: اسبرانزا..A516

السيارة[2]: دايو..اسبيرو

دراجة بخارية: no

الحالة : ابو سيف غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

اهلا دكتور شريف هوا انا مش هدخل مع حضرتك في جدل بخصوص جودة العمليه و هل في فروقات بين الاجهزة و لا لأ و صلاحيه العمليه نفسها و امنها من عدمه و لكن لي تعليق بسيط بس للتوضيح مش اكتر اني اعرف شخصيا اتنين دكاترة عيون عاملين العمليه واحد مدرس و على وش استاذ مساعد من الناس الشاطرين جدا علميا و جراحيا و التاني هو طبيب عيون بس لسه صغير والدة استاذ عيون و من اوائل الناس اللى عملوا ليزك و جابوا اجهزة في مراكز و هوا اللى خلاه يعمل العمليه و بردو شغال كويس جدا
    انا بقول النقطه دي لسبب واحد بس ان عمليه الليزك مش عملية مصيريه و مفيش دكتور بيقول انت حالتك محتاجه ليزك((الا في حالات مرضيه معينه غير اللى بنتكلم عليها)) دي عمليه اختياريه بحته اللى بيعملها بيعملها عشان مش عايز يلبس النظارة او العدسات مش عشان ينقذ حياته و نظرة بعملية الليزك..فهو حر
    فأنا البس نظارة و مستريح فيها و لكني مقتنع بالعمليه جدا لما حضرتك تيجي تقولي انا مش طايق النظارة اللى عليا و مش قادر اعيش بيها و اقولك اعمل ليزك يبقا انا بستهبل !!!

دي النقطه بس اللى حبيت اوضحها و رأي حضرتك له كل الاحترام

تحياتي ليك يا فندم

الصورة الرمزية Dr.SherifMansy

الاقامة : Agouza

السيارة: None

السيارة[2]: Lancer 1.6 AT FO 2008

دراجة بخارية: None

الحالة : Dr.SherifMansy غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو سيف مشاهدة المشاركة
    اهلا دكتور شريف هوا انا مش هدخل مع حضرتك في جدل بخصوص جودة العمليه و هل في فروقات بين الاجهزة و لا لأ و صلاحيه العمليه نفسها و امنها من عدمه و لكن لي تعليق بسيط بس للتوضيح مش اكتر اني اعرف شخصيا اتنين دكاترة عيون عاملين العمليه واحد مدرس و على وش استاذ مساعد من الناس الشاطرين جدا علميا و جراحيا و التاني هو طبيب عيون بس لسه صغير والدة استاذ عيون و من اوائل الناس اللى عملوا ليزك و جابوا اجهزة في مراكز و هوا اللى خلاه يعمل العمليه و بردو شغال كويس جدا
    انا بقول النقطه دي لسبب واحد بس ان عمليه الليزك مش عملية مصيريه و مفيش دكتور بيقول انت حالتك محتاجه ليزك((الا في حالات مرضيه معينه غير اللى بنتكلم عليها)) دي عمليه اختياريه بحته اللى بيعملها بيعملها عشان مش عايز يلبس النظارة او العدسات مش عشان ينقذ حياته و نظرة بعملية الليزك..فهو حر
    فأنا البس نظارة و مستريح فيها و لكني مقتنع بالعمليه جدا لما حضرتك تيجي تقولي انا مش طايق النظارة اللى عليا و مش قادر اعيش بيها و اقولك اعمل ليزك يبقا انا بستهبل !!!

دي النقطه بس اللى حبيت اوضحها و رأي حضرتك له كل الاحترام

تحياتي ليك يا فندم
    أخى العزيز
    شكرا على تحيتك الرقيقة و ردك الدبلوماسى الجميل
    مع كامل احترامى لرأيك فواضح ان سعادتك ماشفتش المرضى (و عددهم فوق ما تتصور) اللى بيرجعوا من عند دكاترة عيون (مش مهم كبار او صغيرين) و هم سامعين كلمة "لازم تعمل ليزك" و حط تحت كلمة "لازم" 100 خط
    يا عزيزى ده انا شفت ناس عاملين ميه بيضاء و زرع عدسة مافيش كام شهر و بدل ما يعمل له نظارة يدخله يعمل ليزك ؟؟؟!!!
    و معلش ده فيه ناس بيفهموهم ان مافيش غير الليزك و الا عليه العوض فى النظر
    طيب ايه رأيك فى اللى بيعملوا (او بينصحوا) بعمل الليزك لأطفال و شباب سنهم لا يتجاوز 14-16 سنة (مع ان اقل سن 21 سنة و بتبقى حاطط ايدك على قلبك احسن النظر يفضل يتغير كذا سنة بعدها) ؟؟
    كون ان فيه 2 عملوها من دكاترة العيون فده (ما قدرش اشكك فى كلامك أبدا ، بس مستغربه جدا بصراحة) فده مش تأكيد للجودة ، ما فيه دكاترة بتشرب سجاير و عارفين اضرارها
    و لكن الغريب ان لو حضرتك راجعت المكتوب فى كتب العيون عن الليزك انه لا يصلح لأطباء العيون ، جراحين الأوعية الدموية ، جراحين المخ و الأعصاب و ذلك لعرض جانبى لا مفر منه هو Loss of contrast sensitivity و ده بيقضى على مستقبل المهن دى (الا لو هايشتغل جراحات مافيهاش ميكروسكوب جراحى كتير او مافيش خالص)
    لو حضرتك اخدت بالك من كلامى انا ما حجرتش على حد او انكرت عليه حقه فى انه يعمل العملية او لأ ...بالعكس ... كل اللى اكدت عليه فى كلامى هو معرفة الحقيقة بدون خداع او تزييف او حتى تجميل و ترك القرار للمريض فقط
    و بعدين لو تسمح لى اطرح المثال الآتى
    ناس كتير بتشرب سجاير ، عارفين ضررها او لأ ، ده حقهم
    و لكن ماعتقدش انه يبقى غلط او تدخل فى حريتهم الشخصية انى اقول و اوضح (بالأدلة و المراجع الموثقة و الأكيدة) مخاطر و أضرار السجاير
    هو ده كل اللى انا عملته
    باوضح حقيقة الليزك "على بلاطة"
    و لكل شخص مطلق الحرية فى عمل العملية او رفضها
    و طبعا فيه حد هايقول لى مافيه ناس عملت و زى الفل
    و اسمحوا لى ارد عليه و اقول : هل كل اللى بيدخل صالة القمار بيخسر ؟؟ هل كل اللى بيشربوا سجاير جالهم سرطان رئة و ماتوا منه ؟؟
    اكيد لأ ، و لكن بارجع و أقول المشكلة الكبرى ان مافيش ضمان هايحصل ايه.
    هل فيه ضمان انك لو لعبت كذا دور قمار هاتكسب فى الدور الكام او تخسر فى الكام ؟؟
    هل فيه ضمان ان لو شربت كذا سيجارة فى وقت معين هايحصل (او مش هايحصل) سرطان رئة ؟؟
    اكيد مافيش
    هو ده اللى عايز اوصله
    ان مافيش ضمان على النتيجة
    و برجاء مراجعة الروابط السابقة لتوضيح الأمر اكثر
    و تحياتى للجميع

Dr. Sherif Mansy
    أى سؤال أو استشارة فى طب العيون

الصحة تاج على رؤوس الأصحاء
    لا يراه إلا المرضى

الصورة الرمزية elrasy

الاقامة : Cairo

السيارة: Nissan Sunny

السيارة[2]: Mazda 3

الحالة : elrasy غير متواجد حالياً

افتراضي -

بشكرك جدا يا د/شريف على مداخلتك المهمة ,,, وربنا يسهل فى الايام الجاية انى اوصل للرأى الصائب ومش هيحسمة غير الاستخارة.

AHMED

الصورة الرمزية ابو سيف

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lancer92 مشاهدة المشاركة

أخى العزيز
    شكرا على تحيتك الرقيقة و ردك الدبلوماسى الجميل
    مع كامل احترامى لرأيك فواضح ان سعادتك ماشفتش المرضى (و عددهم فوق ما تتصور) اللى بيرجعوا من عند دكاترة عيون (مش مهم كبار او صغيرين) و هم سامعين كلمة "لازم تعمل ليزك" و حط تحت كلمة "لازم" 100 خط
    يا عزيزى ده انا شفت ناس عاملين ميه بيضاء و زرع عدسة مافيش كام شهر و بدل ما يعمل له نظارة يدخله يعمل ليزك ؟؟؟!!!
    و معلش ده فيه ناس بيفهموهم ان مافيش غير الليزك و الا عليه العوض فى النظر
    طيب ايه رأيك فى اللى بيعملوا (او بينصحوا) بعمل الليزك لأطفال و شباب سنهم لا يتجاوز 14-16 سنة (مع ان اقل سن 21 سنة و بتبقى حاطط ايدك على قلبك احسن النظر يفضل يتغير كذا سنة بعدها) ؟؟
    كون ان فيه 2 عملوها من دكاترة العيون فده (ما قدرش اشكك فى كلامك أبدا ، بس مستغربه جدا بصراحة) فده مش تأكيد للجودة ، ما فيه دكاترة بتشرب سجاير و عارفين اضرارها
    و لكن الغريب ان لو حضرتك راجعت المكتوب فى كتب العيون عن الليزك انه لا يصلح لأطباء العيون ، جراحين الأوعية الدموية ، جراحين المخ و الأعصاب و ذلك لعرض جانبى لا مفر منه هو Loss of contrast sensitivity و ده بيقضى على مستقبل المهن دى (الا لو هايشتغل جراحات مافيهاش ميكروسكوب جراحى كتير او مافيش خالص)
    لو حضرتك اخدت بالك من كلامى انا ما حجرتش على حد او انكرت عليه حقه فى انه يعمل العملية او لأ ...بالعكس ... كل اللى اكدت عليه فى كلامى هو معرفة الحقيقة بدون خداع او تزييف او حتى تجميل و ترك القرار للمريض فقط
    و بعدين لو تسمح لى اطرح المثال الآتى
    ناس كتير بتشرب سجاير ، عارفين ضررها او لأ ، ده حقهم
    و لكن ماعتقدش انه يبقى غلط او تدخل فى حريتهم الشخصية انى اقول و اوضح (بالأدلة و المراجع الموثقة و الأكيدة) مخاطر و أضرار السجاير
    هو ده كل اللى انا عملته
    باوضح حقيقة الليزك "على بلاطة"
    و لكل شخص مطلق الحرية فى عمل العملية او رفضها
    و طبعا فيه حد هايقول لى مافيه ناس عملت و زى الفل
    و اسمحوا لى ارد عليه و اقول : هل كل اللى بيدخل صالة القمار بيخسر ؟؟ هل كل اللى بيشربوا سجاير جالهم سرطان رئة و ماتوا منه ؟؟
    اكيد لأ ، و لكن بارجع و أقول المشكلة الكبرى ان مافيش ضمان هايحصل ايه.
    هل فيه ضمان انك لو لعبت كذا دور قمار هاتكسب فى الدور الكام او تخسر فى الكام ؟؟
    هل فيه ضمان ان لو شربت كذا سيجارة فى وقت معين هايحصل (او مش هايحصل) سرطان رئة ؟؟
    اكيد مافيش
    هو ده اللى عايز اوصله
    ان مافيش ضمان على النتيجة
    و برجاء مراجعة الروابط السابقة لتوضيح الأمر اكثر
    و تحياتى للجميع
    يا دكتور شريف انا طبعا مش هكدب حضرتك لأني فعلا مشوفتش و لا سمعت عن حد بيقول ((لازم)) تعمل ليزك متصورش ان فيه ((طبيب)) يقول لمريض انت ملكش نظارة و لازم تعمل ليزك !!!! بصراحه مستغرب اوي اوي النقطه دي الا لو المريض قال انا مش عايز البس نظارة و لا عدسات يبقا ساعتها حقي اني اقوله تعمل ليزك

بردو للأسف مصادفتش الدكتور اللى بينصح بيها في سن 14 او 16 سنه يا دكتور !!!!!
    بيجيلي مرضى كتير في السن دا و كلهم عايزين يعملوا ليزك و لكنهم كانوا كشفوا عند دكتور قبل كدة و قالهم مش هنعمل العمليه قبل 19 سنه
    و عمري ما قابلت مريض في دول حد من الاطباء المحترمين قاله تعالى اعملك ليزك دلوقتي !!!!!
    انا شخصيا بتابع نظر المريض فترة او على الاقل عن طريق اخر مقاس للنظارة بتاعته و يكون مر عليه حوالي سنه و نفس المقاس اللى انا عامله دلوقتي !!!

النقطه التالته كويس ان سيادتك تطرقت لموضوع ال contrast sensitivityو ال steriopsis
    عشان كدة حضرتك وضحت ليه معظم اطباء العيون مبيعملوش العمليه لنفسهم لأن دة هيأثر على حياته تحت الميكرسكوب مثلا و مش هيحس بيها غير الفئه دي تقريبا و طبيعي جدا ان اي تدخل في الدنيا يكون له اضراره و اعراضه الجانبيه و مظنش ان مثلا يعني لما هاجي اعمل عمليه مياه بيضاء لواحد سنه صغير و دة هيفقده ال accomodation و هيلبس نظارة قرايه يبقا العمليه دي بقت وحشه طالما مفهمه كدة قبل العمليه

بصراحه النقطه الرابعه يا دكتورنا بتشبيه العمليه بصاله القمار و ان مش الكل بيخسر دة تشبيه يعني في رأي المتواضع مش في محله شويه .... على فكرة انا بدايه شغلي كانت في مركز ليزك ال rate فيه ممتاز جدا فضلت فيه سنتين تقريبا و شوفت كل ال complication و شوفت نسبتها و شوفت الناس المبسوطه و اللى (( هما معتبرين )) ان حياتهم اتغيرت للأحسن بعد العمليه جدا و شوفت امثله كتير اوي
    شوفت الفلاحين اللى عيب عندهم تلبس نظارة في البلد و باعت دهبها عشان تعمل العمليه لأنها مش قايله لجوزها ان عندها قصر نظر و مش قادرة تعمل حاجة في البيت المهم و امثله كتيرة جدا .... عشان كدة بقول لحضرتك ان التشبيه مش في محله اوي

موضوع شرب السجاير بردو يا دكتورنا تشبيه مش في محله جدا لأن دي حاجة و دي حاجة تانيه خالص اولا انا لما هشرب سجاير عمري ما هقدر اقول لحد ان السجاير مفيدة و كويسه :))))
    ثانيا حضرتك جيت على النقطه اللى عايز اوضحها ان عمل دكاترة العيون العمليه لنفسهم مش هوا دة المقياس عشان مش حاجة نقول طالما هما معملهوش يبقا عشان عارفين بلاويها و ساكتين و لما يعملوها يبقا هما احرار و بيموتوا نفسهم و بردو العمليه وحشه

النقطه الاخيرة اللى هيه موضوع الليزك بعد المياه البيضاء دة اتعمل فيه رسايل كتير و مؤتمرات كتيرة ناقشت الموضوع دا لذلك مش من السهل نختزل الموضوع في كلمتين يا دكتور او نقول ان رأي حضرتك بأن دة غلط هو الصواب بعينه و لا الخطأ بعينه

اخيرا بردو احيي حضرتك جدا و احترم رأيك و لكني زي ما وضحت لم اتطرق لجدال طبي و لكن تعليق فقط على بعض النقط (( بدون الدخول في جدل طبي))

تحياتي لحضرتك

افتراضي -

اخى العزيز د/ ابو سيف
    مش قادر اقول لك اد ايه انا مستمتع بمناقشتى معاك ، و بعدين يا سيدى الفاضل ده مش جدال علمى ، دى مناقشة لذيذة و بطريقة راقية و فيها عرض جميل للآراء بدون تعصب او سفسطائية بلا معنى زى ما عادة بيحصل فى الموضوع الشائك ده
    استكمالا لحوارنا الجميل ده اسمح ارد انا كمان على كذا نقطة

يا دكتور شريف انا طبعا مش هكدب حضرتك لأني فعلا مشوفتش و لا سمعت عن حد بيقول ((لازم)) تعمل ليزك متصورش ان فيه ((طبيب)) يقول لمريض انت ملكش نظارة و لازم تعمل ليزك !!!! بصراحه مستغرب اوي اوي النقطه دي الا لو المريض قال انا مش عايز البس نظارة و لا عدسات يبقا ساعتها حقي اني اقوله تعمل ليزك
    طب ايه رأيك ان فيهم ناس بيلبسوا عدسات و زى الفل معاهم بدون مشاكل و يتقال لهم هاتعمل و هاتعمل فلازم ليزك ...يا عزيزى الربح المادى السريع (و السهل نوعا ما) فى الموضوع ده طغى على نفوس فئة (مش قليلة والله) من الأطباء دول للأسف
    بردو للأسف مصادفتش الدكتور اللى بينصح بيها في سن 14 او 16 سنه يا دكتور !!!!!
    بيجيلي مرضى كتير في السن دا و كلهم عايزين يعملوا ليزك و لكنهم كانوا كشفوا عند دكتور قبل كدة و قالهم مش هنعمل العمليه قبل 19 سنه
    و عمري ما قابلت مريض في دول حد من الاطباء المحترمين قاله تعالى اعملك ليزك دلوقتي !!!!!
    تخيل يا باشا ان واحد كان عايز يعملها لبنت عندها 9 سنين علشان مش عايزة تلبس النظارة (و واضح ان والدتها كمان مش عاجبها ان البنت تلبس نظارة) .. ده تقول عليه ايه بقى ؟؟؟
    طيب ايه رأيك فى اللى باعت مطالبة (من مركز مشهور فرعه عديدة داخل مصر و الوطن العربى) مع طالب جامعى بقيمة الليزك فى عينيه علشان يعملها مع ان الطالب عنده (غير قصر النظر) تليف بمركز الأبصار بعينيه الأثنين ناتج من داء القطط (Toxoplasma macular scarring both eyes) و زى ما سيادتك عارف واحد زى ده نظره لايمكن يتحسن عن 6/60 يبقى لازمته ايه الليزك (و طبعا مش محتاج اتكلم عن غسيل المخ المعمول للطالب ان ده اللى هايرجع له نظره) !!!

النقطه التالته كويس ان سيادتك تطرقت لموضوع ال contrast sensitivityو ال steriopsis
    عشان كدة حضرتك وضحت ليه معظم اطباء العيون مبيعملوش العمليه لنفسهم لأن دة هيأثر على حياته تحت الميكرسكوب مثلا و مش هيحس بيها غير الفئه دي تقريبا و طبيعي جدا ان اي تدخل في الدنيا يكون له اضراره و اعراضه الجانبيه و مظنش ان مثلا يعني لما هاجي اعمل عمليه مياه بيضاء لواحد سنه صغير و دة هيفقده ال accomodation و هيلبس نظارة قرايه يبقا العمليه دي بقت وحشه طالما مفهمه كدة قبل العمليه
    انت كده فهمت قصدى و جبت المفيد من غير ما اتكلم
    لازم اقول له قبل العملية
    و للأسف ده مش بيحصل
    فيه فئات اخرى غير جراحين العيون ممكن الموضوع ده يأثر عليها كمان ، عارف زى مين ؟؟؟ السواقين على طرق السفر بالليل (و فئات اخرى لا يتسع المجال لذكرها)
    شفت حالتين بيندموا على الليزك لأن بعد ما عملوه مش عارفين يسوقوا كويس بالليل على طرق السفر و شغلهم مش راضى ينزلهم بالنهار و بيدوروا على شغل فى مجال تانى خالص
    كل ده من اخفاء الحقيقة و المبالغة فى النتائج

بصراحه النقطه الرابعه يا دكتورنا بتشبيه العمليه بصاله القمار و ان مش الكل بيخسر دة تشبيه يعني في رأي المتواضع مش في محله شويه .... على فكرة انا بدايه شغلي كانت في مركز ليزك ال rate فيه ممتاز جدا فضلت فيه سنتين تقريبا و شوفت كل ال complication و شوفت نسبتها و شوفت الناس المبسوطه و اللى (( هما معتبرين )) ان حياتهم اتغيرت للأحسن بعد العمليه جدا و شوفت امثله كتير اوي
    شوفت الفلاحين اللى عيب عندهم تلبس نظارة في البلد و باعت دهبها عشان تعمل العمليه لأنها مش قايله لجوزها ان عندها قصر نظر و مش قادرة تعمل حاجة في البيت المهم و امثله كتيرة جدا .... عشان كدة بقول لحضرتك ان التشبيه مش في محله اوي
    اسمح لى اختلف معاك و اصر على التشبيه ده
    يا عزيزى كون المريض مبسوط بنتيجة العملية ليس مقياس لنجاحها الفعلى و على سبيل المثال المريض اللى بتعمل له مياه بيضاء و يحصل له انسكاب امامى فى الجسم الزجاجى لما المحفظة الخلفية للعدسة تنقطع و تعمله عدسة خزانة امامية مع استبدال امامى للجسم الزجاجى و يطلع يادوب شايف كذا متر و برغم كده تلاقيه فرحان ... ليه ؟؟ لأنه قعد سنين طويلة المياه البيضاء قافلة عينه خالص ، فلما شاف اى درجة بقى فرحان . و لكن جراحيا ، العملية مليانة مضاعفات و نتيجتها ليست كما يجب
    و بالتالى فعلا انا شفت ناس من الفلاحين اللى باعوا اللى وراهم و اللى قدامهم و عملوا العملية علشان النظارة عيب ، و اتصدمت لما الاقى الفلاب معضعضة و decentered و الاقى debris فى ال interface و العيان نظره على احسن الخالات 6/18 و لكنه سعيد .. فهل ده معناه ان العملية ناجحة و بدون مشاكل او مضاعفات ؟؟
    هل لأن ظروف الفئة دى من المرضى بتخليه يفرح باى نتيجة يبقى اعمم الموضوع
    اكيد لأ
    و بارجع و باقول : ممكن تاخذ 10 مرضى بنفس ال parameters و بعد ما تعمل نفس الأجراء لهم تلاقى كل واحد نتيجة شكل و ده لأن ال tissue reaction لليزك مختلف من واحد للتانى
    هو ده يا عزيزى السبب اللى ظهر بعد 10 سنين من تطبيق الليزك و خلاهم يعيدوا دراسة النتائج فى امريكا دلوقت علشان نقدر نقول للمريض انت نسبة التصحيح بعد العملية كذا % و ارتجاع المقاس كذا % و المضاعفات كل واحدة كذا % ، ساعتها تبقى مش صالة قمار لكن دلوقت الموضوع مش حاسم

موضوع شرب السجاير بردو يا دكتورنا تشبيه مش في محله جدا لأن دي حاجة و دي حاجة تانيه خالص اولا انا لما هشرب سجاير عمري ما هقدر اقول لحد ان السجاير مفيدة و كويسه :))))
    يا دكتور انا قصدى ان نشر الحقيقة لا يتنافى مع الحرية الشخصية و مش باشبه الليزك بالسجاير ، حضرتك فهمتنى غلط هنا

ثانيا حضرتك جيت على النقطه اللى عايز اوضحها ان عمل دكاترة العيون العمليه لنفسهم مش هوا دة المقياس عشان مش حاجة نقول طالما هما معملهوش يبقا عشان عارفين بلاويها و ساكتين و لما يعملوها يبقا هما احرار و بيموتوا نفسهم و بردو العمليه وحشه
    اسمح لى ارد فقط بالمثل القديم اللى بيقول "طباخ السم بيدوقه"
    العملية اكيد مش سم ، لكن ليه الأحجام الواسع الأنتشار من اطباء العيون عنها ؟ مازلت عند رايى ان لو آمنة اكتر كنا اول ناس نعملها و نستفيد منها .. و لا ايه رأيك يا عزيزى ؟؟؟

النقطه الاخيرة اللى هيه موضوع الليزك بعد المياه البيضاء دة اتعمل فيه رسايل كتير و مؤتمرات كتيرة ناقشت الموضوع دا لذلك مش من السهل نختزل الموضوع في كلمتين يا دكتور او نقول ان رأي حضرتك بأن دة غلط هو الصواب بعينه و لا الخطأ بعينه
    اخى العزيز ، انا مش باناقش التكنيك ده ، لأ ... ارجع لكلامى تلاقى انى كاتب
    شفت ناس عاملين ميه بيضاء و زرع عدسة مافيش كام شهر و بدل ما يعمل له نظارة يدخله يعمل ليزك
    انا باقصد قصر الوقت بعد العملية ، ده النظارة المؤقتة بتتعمل بعد العملية بشهر و النهائية 6 شهور زى ما سعادتك عارف ، يقوم ييجى الدكتور ده ياخد المريض حمرى جمرى و يعمل له ليزك بعد العملية على طول بوقت غير كافى ؟؟
    فهمتنى يا اخى العزيز؟؟
    هنا انا باتكلم عن الأفراط abuse فى تطبيق العملية على اى حد
    مجرد ما الدكتور يسمع كلمة نظارة يروح قايل للمريض اعمل ليزك
    هو ده قصدى
    و تحياتى

Dr. Sherif Mansy

لا يراه إلا المرضى

الصورة الرمزية ابو سيف

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lancer92 مشاهدة المشاركة
    اخى العزيز د/ ابو سيف
    مش قادر اقول لك اد ايه انا مستمتع بمناقشتى معاك ، و بعدين يا سيدى الفاضل ده مش جدال علمى ، دى مناقشة لذيذة و بطريقة راقية و فيها عرض جميل للآراء بدون تعصب او سفسطائية بلا معنى زى ما عادة بيحصل فى الموضوع الشائك ده
    استكمالا لحوارنا الجميل ده اسمح ارد انا كمان على كذا نقطة
    و الله انا مستمتع جدا جدا بالحوار الراقي مع حضرتك و دة شيء انا استفيد منه من حضرتك خلقيا و علميا

طب ايه رأيك ان فيهم ناس بيلبسوا عدسات و زى الفل معاهم بدون مشاكل و يتقال لهم هاتعمل و هاتعمل فلازم ليزك ...يا عزيزى الربح المادى السريع (و السهل نوعا ما) فى الموضوع ده طغى على نفوس فئة (مش قليلة والله) من الأطباء دول للأسف

طبعا الربح المادي السهل و السريع شيء مغري لكن بردو عشان منتهمش الناس و نرميهم كلهم بالتهمه الكبيرة دي ان كل اللى بيقولوا كدة نصابين م الاخر و كل همهم الفلوس
    ممكن جدا ياباشا يكون الدكتور دة شايف جداااااااا و رأيه له الاحترام العلمي بمدى جودة العمليه و هوا بيتحرى اسباب النتيجه الكويسه و في نفس الوقت شاف مشاكل كتيرة من العدسات اللى احيانا كتير بتكون خطيـــــرة جدااااااااااا مش دة المجال لذكرها اللى لا تخفى على سيادتك فهوة شايف ان النصيحه دي حاجة بيتقرب بيها لله و حضرتك شايفها جريمه !!!
    انا عايز اقول بس انه ممكن جدا يكون الدكتور دا له السبب اللى بينصح بيه عشان كدة

تخيل يا باشا ان واحد كان عايز يعملها لبنت عندها 9 سنين علشان مش عايزة تلبس النظارة (و واضح ان والدتها كمان مش عاجبها ان البنت تلبس نظارة) .. ده تقول عليه ايه بقى ؟؟؟

9 سنين مقولش حاجة بصراحه !!!
    طيب ايه رأيك فى اللى باعت مطالبة (من مركز مشهور فرعه عديدة داخل مصر و الوطن العربى) مع طالب جامعى بقيمة الليزك فى عينيه علشان يعملها مع ان الطالب عنده (غير قصر النظر) تليف بمركز الأبصار بعينيه الأثنين ناتج من داء القطط (Toxoplasma macular scarring both eyes) و زى ما سيادتك عارف واحد زى ده نظره لايمكن يتحسن عن 6/60 يبقى لازمته ايه الليزك (و طبعا مش محتاج اتكلم عن غسيل المخ المعمول للطالب ان ده اللى هايرجع له نظره) !!!

هوا سؤال ع الماشي بس انتو في جامعه القاهرة بتتحمل للطلبه العمليات التكميليه دي؟؟؟؟

و بردو عشان منظلمش حد حضرتك عارف كويس اد ايه في مرضى كدابين و بينقلوا الكلام بين الاطباء غلط و دة واحد بيطالب بفلوس عمليه لازم يقول اكتر من كدة اللى اقصده ان ممكن جدا الدكتور يكون عرض عليه ان نظرة مش هيتحسن بعد العمليه لأكتر من كذا و هوا بردو اللى عايز يعملها عشان مش عايز يلبس النظارة
    انت كده فهمت قصدى و جبت المفيد من غير ما اتكلم
    لازم اقول له قبل العملية
    و للأسف ده مش بيحصل
    فيه فئات اخرى غير جراحين العيون ممكن الموضوع ده يأثر عليها كمان ، عارف زى مين ؟؟؟ السواقين على طرق السفر بالليل (و فئات اخرى لا يتسع المجال لذكرها)

و الله انا رأي ان الليزك بكوالتي كويسه لازم يتعمل اجبااااااري للسواقين !!!!
    ايوة اجباري
    فيه نسبة خطأ
    اه فيه
    ممكن ميسوقش تاني
    اه ممكن
    لكن في الوضع الطبيعي و لو الامور مشيت بالوضع العادي بجد بجد الفئه دي لازم تعمل العمليه
    ليه؟؟؟؟
    انا مشوفتش سواق بيحب يلبس نظارة
    و لما بيعمل النظارة مبيلبسهاش و هوا سايق
    دي كارثه بجد
    تخيل حضرتك واحد +4
    او -6 و مبيلبسش نظارة
    طبعا في مقاسات اكبر من كدة بس انا كتبت متوسط
    و مش لابس نظارة و سايق عربيه نقل بمقطورة
    و الله كارثه على الطريق
    النظارة بالنسبه للفئه دي كارثه
    مفيش وعي و لا ثقافه و لا اي حاجة
    هوا عنده بالنسباله هوا كدة شايف
    انا بيجلي الاخوة الافاضل دول يقولي انا نظري زي الفل و مفيهوش اي حاجة بس سقطوني في امتحان النظر في المرور
    اشوف نظرة الاقيه 6/60و في اقل من كدة كمان و الله بس انا بردو كتبت متوسط
    و مهازل و الله
    عشان كدة بجد انا بطالب رسميا طالما العمليه معتمدة و مصرحه دوليا باجبار الفئه دي بعمل العمليه
    انا سمعت و معرفش الكلام دة صح و لا غلط ان في امريكا الموضوع دة مطبق (( بقول معرفش صحة الكلام دة ))

شفت حالتين بيندموا على الليزك لأن بعد ما عملوه مش عارفين يسوقوا كويس بالليل على طرق السفر و شغلهم مش راضى ينزلهم بالنهار و بيدوروا على شغل فى مجال تانى خالص
    كل ده من اخفاء الحقيقة و المبالغة فى النتائج

اسمح لى اختلف معاك و اصر على التشبيه ده
    يا عزيزى كون المريض مبسوط بنتيجة العملية ليس مقياس لنجاحها الفعلى و على سبيل المثال المريض اللى بتعمل له مياه بيضاء و يحصل له انسكاب امامى فى الجسم الزجاجى لما المحفظة الخلفية للعدسة تنقطع و تعمله عدسة خزانة امامية مع استبدال امامى للجسم الزجاجى و يطلع يادوب شايف كذا متر و برغم كده تلاقيه فرحان ... ليه ؟؟ لأنه قعد سنين طويلة المياه البيضاء قافلة عينه خالص ، فلما شاف اى درجة بقى فرحان . و لكن جراحيا ، العملية مليانة مضاعفات و نتيجتها ليست كما يجب
    و بالتالى فعلا انا شفت ناس من الفلاحين اللى باعوا اللى وراهم و اللى قدامهم و عملوا العملية علشان النظارة عيب ، و اتصدمت لما الاقى الفلاب معضعضة و decentered و الاقى debris فى ال interface و العيان نظره على احسن الخالات 6/18 و لكنه سعيد .. فهل ده معناه ان العملية ناجحة و بدون مشاكل او مضاعفات ؟؟

لأ طبعا مش معناه كدة و اكيد انا لما ضربت المثال كنت اقصد ان الوضع كويس جدا مش زي ما سيادتك ذكرت
    هل لأن ظروف الفئة دى من المرضى بتخليه يفرح باى نتيجة يبقى اعمم الموضوع
    اكيد لأ
    و بارجع و باقول : ممكن تاخذ 10 مرضى بنفس ال parameters و بعد ما تعمل نفس الأجراء لهم تلاقى كل واحد نتيجة شكل و ده لأن ال tissue reaction لليزك مختلف من واحد للتانى
    هو ده يا عزيزى السبب اللى ظهر بعد 10 سنين من تطبيق الليزك و خلاهم يعيدوا دراسة النتائج فى امريكا دلوقت علشان نقدر نقول للمريض انت نسبة التصحيح بعد العملية كذا % و ارتجاع المقاس كذا % و المضاعفات كل واحدة كذا % ، ساعتها تبقى مش صالة قمار لكن دلوقت الموضوع مش حاسم

يا دكتور انا قصدى ان نشر الحقيقة لا يتنافى مع الحرية الشخصية و مش باشبه الليزك بالسجاير ، حضرتك فهمتنى غلط هنا

اسمح لى ارد فقط بالمثل القديم اللى بيقول "طباخ السم بيدوقه"
    العملية اكيد مش سم ، لكن ليه الأحجام الواسع الأنتشار من اطباء العيون عنها ؟ مازلت عند رايى ان لو آمنة اكتر كنا اول ناس نعملها و نستفيد منها .. و لا ايه رأيك يا عزيزى ؟؟؟

ما انا و حضرتك اتفقنا انه عشان هيأثر على شغله تحت الميكرسكوب !!
    مع ان الدكتور اللى ذكرته لحضرتك من اشطر الناس في ال anterior segment و جراح شاطر جدا جدا
    بس بردو العمليه ليها مشاكل في النقطه دي لا انكرها
    بس الاهم من كدة مين هيحس بيها
    دة قصدي !!

اخى العزيز ، انا مش باناقش التكنيك ده ، لأ ... ارجع لكلامى تلاقى انى كاتب

انا باقصد قصر الوقت بعد العملية ، ده النظارة المؤقتة بتتعمل بعد العملية بشهر و النهائية 6 شهور زى ما سعادتك عارف ، يقوم ييجى الدكتور ده ياخد المريض حمرى جمرى و يعمل له ليزك بعد العملية على طول بوقت غير كافى ؟؟
    فهمتنى يا اخى العزيز؟؟
    هنا انا باتكلم عن الأفراط abuse فى تطبيق العملية على اى حد

كدة متفقين طبعا
    مجرد ما الدكتور يسمع كلمة نظارة يروح قايل للمريض اعمل ليزك
    هو ده قصدى
    و تحياتى
    عموما انا سعدت جدا بالنقاش مع حضرتك بجد
    و لكني حبيت اوضح بس ان اللى بيعملوا العمليه دي مش مجرمين و لا نصابين في منهم كتير ناس دة تخصصهم و مقتنعين بيه (علميا)جدا و في اللى يؤيد الاقتناع دا و زي ما في نتايج وحشه في ناس كتير النتايج الحلوة مغطيه جدا و ردي كان لمجرد عدم ظلم الاطباء و اتهامهم في حاجة زي دي

الصورة الرمزية ابو سيف

افتراضي -

اسف على تكرار المشاركة ارجو من الادارة حذف احداهما

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو سيف مشاهدة المشاركة
    عموما انا سعدت جدا بالنقاش مع حضرتك بجد
    و لكني حبيت اوضح بس ان اللى بيعملوا العمليه دي مش مجرمين و لا نصابين في منهم كتير ناس دة تخصصهم و مقتنعين بيه (علميا)جدا و في اللى يؤيد الاقتناع دا و زي ما في نتايج وحشه في ناس كتير النتايج الحلوة مغطيه جدا و ردي كان لمجرد عدم ظلم الاطباء و اتهامهم في حاجة زي دي
    يا اخى العزيز مافيش لا ظلم و لا اتهام
    كل اللى طلبته توضيح كل شئ للمريض بدون تجميل او اخفاء للحقيقة
    و ترك القرار له
    و فعلا سعدت بمعرفتك و بالنقاش معك

Dr. Sherif Mansy

لا يراه إلا المرضى

الصورة الرمزية Bossy_Fadl

النوع : انثى

السيارة: 00

السيارة[2]: 00

الحالة : Bossy_Fadl غير متواجد حالياً

افتراضي -

و الله يا جماعة احنا الاسعد بالمناظرة العلمية القيمة دي لانها بتبين للاعضاء اللي معندهومش خلفيه علمية كافيه عن الموضوع مدي خطورة العمليه من عدمها.

طبعا في كتير اشيا انا ما فهمتا لانها مصطلحات علمية و بالتالي وقعت مني بعض المعلومات

و لذلك ياريت نستنتج النتيجة النهائيه من المناقشه و حضراتكو تقولولنا بما اننا ناس عاديه مش عندنا خلفيه علمية ياتري العمليه خطر و لا لا

انا شخصيا واحده عاوزة اعملها من زمان و اخر مرة روحت لدكتور قالي نقيس نظرك و نشوفه بعد ست شهور و بعدين بعد سنة و نشوف هيتغير قد ايه و وقتها نحدد اذا كانت العمليه مناسبه ليكي او لا

لكن ما اجبرنيش اطلاقا علي العملية و قالي لو فيها اي نسبة خطورة عليكي هاكون واضح معاكي من الاول و هاقولك لو مش مناسبه ليكي بس الكلام ده بعد الفحص المبدأي قبل العملية.

يا تري فعلا العمليه فاشله مع كل الناس و مضرة اوي كده؟

و لا هي مع ناس بتبقي نتيجتها كويسة و ناس لا؟

ياريت توضيح مبسط شوية و يلخص كل كلام حضراتكو لانو انا ما فهمت معظمه بصراحة.

و جزاكم الله كل خير

il n’est pire aveugle que celui qui ne veut pas voir

الصورة الرمزية elrasy

السيارة: Nissan Sunny

السيارة[2]: Mazda 3

الحالة : elrasy غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

انا دلوقتى بقالى شهر تقريبا بعمل دراسة جدوى للموضوع دة
    ولما لقيت اختلاف بين اراء الدكاترة , قلت اركز على الناس اللى عملوا العملية "علشان المثل بتاع اسال مجرب",, المهم الدراسة دى شملت اصدقاء و اصدقاء الاصدقاء ومعارف ومعارف المعارف وانترنت وغيرة ,,المجموع كان حوالى 25 شخص وعاملين العملية من اسبوع الى 8 سنين نسبة 99% قالوا انهم مرتحين وال 1% كانوا بشتكوا من بعض الجفاف وزغللة ليلية ,, والناس اللى بتوع 1% بيقولوا ان الشكاوى دى لا تساوى
    مدى الراحة اللى حسوا بية بعد العملية,,,
    انا كدة تقريبا شبة مقتنع بيها ,, بس انا محترم الاراء اللى لا ترجح العملية وخصوصا كمان انى قريت ان المستشفيات الحكومية فى امريكا وانجلترا مبتعمليش العملية دى بسبب انها مش واثقة فى نتايجها على المدى الطويل,,
    فعلشان كدة هكمل دراسة الجدوى كمان شهر او شهرين,, وربنا يقدم اللى فية الخير.

AHMED

صفحة 11 من 21 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... الأخيرةالأخيرة