| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 12 من 21 الأولىالأولى ... 2 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 111 إلى 120 من 206

الصورة الرمزية mohmd76

الاقامة : cairo

الحالة : mohmd76 غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

بس انا محترم الاراء اللى لا ترجح العملية وخصوصا كمان انى قريت ان المستشفيات الحكومية فى امريكا وانجلترا مبتعمليش العملية دى بسبب انها مش واثقة فى نتايجها على المدى الطويل,,
    فعلشان كدة هكمل دراسة الجدوى كمان شهر او شهرين,, وربنا يقدم اللى فية الخير

اتمنى هذا اخى الفاضل لان العين لا تعوض مهما كانت العمليه حتى فى امريكا انظر وزيرة الخارجية وكبار المسؤلين يرتدون نظارات واغلب زعماء العالم

نصيحه لوجه الله البس اغلى نظارة فى العالم ولا تحرق عدسات العين الربانيه الصنع

الصورة الرمزية Dr.SherifMansy

النوع : ذكر

الاقامة : Agouza

السيارة: None

السيارة[2]: Lancer 1.6 AT FO 2008

دراجة بخارية: None

الحالة : Dr.SherifMansy غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bossy_Fadl مشاهدة المشاركة
    و الله يا جماعة احنا الاسعد بالمناظرة العلمية القيمة دي لانها بتبين للاعضاء اللي معندهومش خلفيه علمية كافيه عن الموضوع مدي خطورة العمليه من عدمها.

طبعا في كتير اشيا انا ما فهمتا لانها مصطلحات علمية و بالتالي وقعت مني بعض المعلومات

و لذلك ياريت نستنتج النتيجة النهائيه من المناقشه و حضراتكو تقولولنا بما اننا ناس عاديه مش عندنا خلفيه علمية ياتري العمليه خطر و لا لا
    أنا اسف جدا ، يمكن بس روعة النقاش مع الأخ العزيز د/ أبو سيف خلت الواحد يبتدى يتكلم فى نقط طبية و ينسى يشرحها

انا شخصيا واحده عاوزة اعملها من زمان و اخر مرة روحت لدكتور قالي نقيس نظرك و نشوفه بعد ست شهور و بعدين بعد سنة و نشوف هيتغير قد ايه و وقتها نحدد اذا كانت العمليه مناسبه ليكي او لا

لكن ما اجبرنيش اطلاقا علي العملية و قالي لو فيها اي نسبة خطورة عليكي هاكون واضح معاكي من الاول و هاقولك لو مش مناسبه ليكي بس الكلام ده بعد الفحص المبدأي قبل العملية.
    ده مثال لدكتور امين مع المريض بتاعه ، و زى ما قلت ، انا مش باعمم و لكن قلت ان فيه عدد مش قليل بيحاول يخلى العيان يعملها باى طريقة

يا تري فعلا العمليه فاشله مع كل الناس و مضرة اوي كده؟
    ماحدش قال كده خالص ، حضرتك كده فهمتى غلط

و لا هي مع ناس بتبقي نتيجتها كويسة و ناس لا؟
    باختصار شديد و بدون تعقيدات هو ده اللى انا عايز اقوله للناس و مذكور فى المشاركات السابقة لنكات لتوضيح كامل العملية و نسبها ما بين نجاح و فشل و مخاطر و مضاعفات و ايه نوع كل واحدة و نسبتها ... الخ الخ
    يعنى كل حاجة تبقى امام المريض "على بلاطة" و هو بقى حر فى رأيه

ياريت توضيح مبسط شوية و يلخص كل كلام حضراتكو لانو انا ما فهمت معظمه بصراحة.

و جزاكم الله كل خير
    ارجو ان كده تكون الصورة و ضحت
    و تحياتى

Dr. Sherif Mansy
    أى سؤال أو استشارة فى طب العيون

الصحة تاج على رؤوس الأصحاء
    لا يراه إلا المرضى

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elrasy مشاهدة المشاركة

انا كدة تقريبا شبة مقتنع بيها ,, بس انا محترم الاراء اللى لا ترجح العملية وخصوصا كمان انى قريت ان المستشفيات الحكومية فى امريكا وانجلترا مبتعمليش العملية دى بسبب انها مش واثقة فى نتايجها على المدى الطويل,,
    فعلشان كدة هكمل دراسة الجدوى كمان شهر او شهرين,, وربنا يقدم اللى فية الخير.

تمام كده
    و على فكرة ، الناس دى مابتلعبش
    دول خايفين من الدعاوى القضائية فبيبعد عن الشر و يغني له
    اعرف اللى ليك و اللى عليك و بعد كده انت حر فى قرارك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohmd76 مشاهدة المشاركة
    العين لا تعوض مهما كانت العمليه حتى فى امريكا انظر وزيرة الخارجية وكبار المسؤلين يرتدون نظارات واغلب زعماء العالم

بيتبعوا مبدأ السلامة اولا
    و فعلا العين لا تعوض
    و ارجع و اقول اعرف المزايا و المشاكل و اوزن دى مقابل دى مقابل احتياجك الحقيقى للعملية
    و توكل على الله فى قرارك
    و تحياتى

Dr. Sherif Mansy

لا يراه إلا المرضى

افتراضي -

معلش اسمحوا لى اكون متشائم شوية و لكن كلنا عارفين ان FDA هى اللى بتسمح لأى تكنيك جديد او جهاز جديد انه ينزل للسوق
    و طبعا لو حصل مشاكل فهى اعلى جهة يبعتوا لها بالمشاكل دى علشان ياخدوا تصرف سريع
    انا عارف ان ناس كتير عملتها و زى الفل و مبسوطة ، و ان نسبة المضاعفات و المشاكل بسيطة (او ضئيلة حسب ما البعض بيقول)
    و لكن انى اقول انها لا تسوى فده انا مش موافق عليه

المجموع كان حوالى 25 شخص وعاملين العملية من اسبوع الى 8 سنين نسبة 99% قالوا انهم مرتحين وال 1% كانوا بشتكوا من بعض الجفاف وزغللة ليلية ,, والناس اللى بتوع 1% بيقولوا ان الشكاوى دى لا تساوى
    مدى الراحة اللى حسوا بية بعد العملية
    ممكن يكون السبب ان مضاعفاتهم بسيطة و ربنا ستر ، او زى ما قلت قبل كده ان الأهم هو خلع النظارة و كله يهون فى سبيل كده

و لذلك اليكم امثلة حديثة من الشكاوى المقدمة لل FDA من ناس عملت ليزك (حديث او من فترة) و بيوصفوا مشاكلهم و بيوصفوا ازاى الحقيقة تم اخفاؤها عنهم و منهم اللى بيندم عليه
    اتركم مع شكواهم و احكموا بنفسكوا ، برغم قلة نسب المضاعفات أو الأعراض الجانبية ، هل تسوى المخاطرة ؟؟

اختيار سئ للمريض و هو فقط اللى بيدفع الثمن

مضاعفة ادت الى عجز

شهر و نصف فاتوا و لسه فيه مشاكل

استعجال و تقييم غير كامل = مشاكل

مشاكل ما بعد العملية و الحياة اتلخبطت

المريض بيقول انها اكبر غلطة فى حياته !!

يا ريت نقرا و نحكم و نقرر بعدها
    و تحياتى

Dr. Sherif Mansy

لا يراه إلا المرضى

الصورة الرمزية mohmd76

الحالة : mohmd76 غير متواجد حالياً

افتراضي -

المجموع كان حوالى 25 شخص وعاملين العملية من اسبوع الى 8 سنين نسبة 99% قالوا انهم مرتحين وال 1% كانوا بشتكوا من بعض الجفاف وزغللة ليلية ,, والناس اللى بتوع 1% بيقولوا ان الشكاوى دى لا تساوى
    مدى الراحة اللى حسوا بية بعد العملية

هذا تقرير يؤيد
    اريد تقرير اخر لا اعرف اسم الجمعيه الصادر عن الذين عملوا العمليه وفشلت وهم بالملايين فى امريكا

سؤال ورجاء اخير هل الطبيب الذى يقوم بهذه العمليات عملها وجربها فى عينيه ام لا ؟
    سؤال اخر استشير خبير المانى او فرنسى باى طريقه من الانترنت او راسله بالخارج واساله عن هذه العمليه وما يقوله افعله وانت حر

الصورة الرمزية Dr.Mohamed

الحالة : Dr.Mohamed غير متواجد حالياً

افتراضي -

معلش انا خبرتى فى الموضوع ده صفر
    بس انا قدامى حاله عملتها من سنه و دلوقتى نظرها رجع زى الاول ويمكن اسوأ
    هو فيه معايير كتير لعمل عملية الليزك اهمها على ما اعتقد تفاصيل واعتبارات بالقرنيه لازم تبقى موجوده بس الى بشوفه انه اغلب الدكاتره بتطنش
    بالنسبه انه ليه اغلب الدكاتره الرمد مش بيعملوها ؟ الى سمعته انه فيه درجات معينه من رؤيه الالوان بتروح وده بياثر فى الجراحات الميكروسكوبيه الى دكاتره الرمد بيعملوها
    والله اعلم

LiverPooL
    You Will Never Walk Alone

الصورة الرمزية Bossy_Fadl

النوع : انثى

الاقامة : Cairo

السيارة: 00

السيارة[2]: 00

الحالة : Bossy_Fadl غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lancer92 مشاهدة المشاركة

.
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    باختصار شديد و بدون تعقيدات هو ده اللى انا عايز اقوله للناس و مذكور فى المشاركات السابقة لنكات لتوضيح كامل العملية و نسبها ما بين نجاح و فشل و مخاطر و مضاعفات و ايه نوع كل واحدة و نسبتها ... الخ الخ
    يعنى كل حاجة تبقى امام المريض "على بلاطة" و هو بقى حر فى رأيه

ارجو ان كده تكون الصورة و ضحت
    و تحياتى
    ميرسي لحضرتك يا دكتور انا كده فهمت وجهة نظر حضرتك

يعني هي مع ناس و ناس

و في النهاية اهم شي يكون الطبيب صريح مع المريض عشان ما يكون فيه نسبة خطأ يدفع تمنها المريض.

جزاك الله كل خير و بارك فيك

il n’est pire aveugle que celui qui ne veut pas voir

الصورة الرمزية MM_Mohsen

السيارة: لادا

السيارة[2]: رينو

الحالة : MM_Mohsen غير متواجد حالياً

افتراضي -

عودة للموضوع بعد متابعة الحوار الجميل .. كما سبق و قلت فقد اجريت العمليه من حوالى 6 سنين و لو رجع بى الزمن - و طبعا الزمن ندل و مش حيرجع تانى ! - فلن اقوم بأجراء العملية بالتأكيد فكما سبق و قلت انى عدت لارتداء النظارة بعد العملية اولا فى القراية و بعد سنه واحدة فى المسافات كمان ثم احتجت لتغيير العدسات عدة مرات للضعف التدريجى فى الرؤية بل و احتاج من جديد لتغييرها
    ففعلا القراءة الان بالذات مجهدة جدا بل و لا ارى الخطوط الصغيرة و العيب ليس فى دكتور العيون لانى غيرت الطبيب اكثر من مرة و برضه بعد الكشف الجديد مشكلة قراءة الخطوط الصغيرة مستمرة
    ( مثلا قراءة الترجمة العربية على الافلام الاجنبية ) ..
    و فعلا الطبيب الذى اجرى لى العملية نفسه لم يجرىهو نفسه العملية حتى الان !! .. يعنى البيه بياخد فلوس لاجراء عملية لا يقوم بها لنفسة يعنى عدم امانه و ذمه و مسألة تجارية بحته !!.. و فعلا كما سبق و قلت و قال غيرى اى عملية بها نسبة مخاطرة حتى لو عملية لوز او شفط دهون كالمرحومة سعاد نصر و غيرها ..
    و فعلا اعانى ايضا من جفاف مستمر بالعينان ليس فقط لمدة 6 شهور بل حتى الان و احتاج لاستعمال قطرات بصفة مستمرة ..
    و اخيرا مالها النظارة ؟؟ بل بعض الناس شكلهم بالنظارة احسن بدونها !!
    و نقطة اخيرة ذكرها الدكتور احمد سامى بأن يعمل الانسان استخارة ليقرر اجراء العملية ام لا ؟.. المفروض فى موضوع علمى ان نستشير اهل العلم المختصين فى الموضوع .. و كان لى زميل
    عزيز كان فى موضوع محير و مش عارف باخد قرار و نصحته و نصحه زملاء اخرين بامر ما
    لكنه قرر عمل صلاة استخارة و اتخذ قرار خاطئ مائه فى المائة و كان تصرفه كارثيا بمعنى الكلمة .. هذا رأى اقوله بأمانه و اعرف مقدما رد الفعل !

مع تحيات محمد محسن ( محسن بيه ) :)

aif

الصورة الرمزية aif

الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى

السيارة: فيرنا 2007

السيارة[2]: سيراتو 2011

دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه

الحالة : aif غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MM_Mohsen مشاهدة المشاركة

و نقطة اخيرة ذكرها الدكتور احمد سامى بأن يعمل الانسان استخارة ليقرر اجراء العملية ام لا ؟.. المفروض فى موضوع علمى ان نستشير اهل العلم المختصين فى الموضوع .. و كان لى زميل
    لكنه قرر عمل صلاة استخارة و اتخذ قرار خاطئ مائه فى المائة و كان تصرفه كارثيا بمعنى الكلمة .. هذا رأى اقوله بأمانه و اعرف مقدما رد الفعل !
    حبيبي واخي الاكبر محسن بيه .... اولا اخبارك اية ويا رب تكون بخير
    ثانيا ...
    انا داخل الموضوع الشيق ده ... عشان ...
    عشااان ....

عشاااان
    ....
    عشان اقول اني فعلا من المؤيدين لعدم اللجوء لهذه العملية الا عند الضرورة ... وليس مجرد بديل للنظارة ... العين أغلى من ان نضعها محل اختبار ...
    انا مستمتع جدا بالحوار المحترم ده
    ...
    العامل المادي اصبح له طغيان على كل شيء .... كل شيء بدون استثناء ....
    لكن طبعا بدون تعميم فيما يختص بالاشخاص والجهات ... اكيد ح يفضل فيه ناس على الحق وناس عندها ضمير ...
    الخير في امة الاسلام الى يوم الدين
    ....
    وبرضه مش ح اجادل في الكلام اللي انت كاتبه بخصوص الاستخارة

...
    ... متابع الموضوع بانسجام

يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
    ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
    محاسب / احمد ابراهيم

الصورة الرمزية ابو سيف

الاقامة : zagazig

السيارة: اسبرانزا..A516

السيارة[2]: دايو..اسبيرو

دراجة بخارية: no

الحالة : ابو سيف غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MM_Mohsen مشاهدة المشاركة

عودة للموضوع بعد متابعة الحوار الجميل .. كما سبق و قلت فقد اجريت العمليه من حوالى 6 سنين و لو رجع بى الزمن - و طبعا الزمن ندل و مش حيرجع تانى ! - فلن اقوم بأجراء العملية بالتأكيد فكما سبق و قلت انى عدت لارتداء النظارة بعد العملية اولا فى القراية و بعد سنه واحدة فى المسافات كمان ثم احتجت لتغيير العدسات عدة مرات للضعف التدريجى فى الرؤية بل و احتاج من جديد لتغييرها
    ففعلا القراءة الان بالذات مجهدة جدا بل و لا ارى الخطوط الصغيرة و العيب ليس فى دكتور العيون لانى غيرت الطبيب اكثر من مرة و برضه بعد الكشف الجديد مشكلة قراءة الخطوط الصغيرة مستمرة
    ( مثلا قراءة الترجمة العربية على الافلام الاجنبية ) ..
    و فعلا الطبيب الذى اجرى لى العملية نفسه لم يجرىهو نفسه العملية حتى الان !! .. يعنى البيه بياخد فلوس لاجراء عملية لا يقوم بها لنفسة يعنى عدم امانه و ذمه و مسألة تجارية بحته !!.. و فعلا كما سبق و قلت و قال غيرى اى عملية بها نسبة مخاطرة حتى لو عملية لوز او شفط دهون كالمرحومة سعاد نصر و غيرها ..
    و فعلا اعانى ايضا من جفاف مستمر بالعينان ليس فقط لمدة 6 شهور بل حتى الان و احتاج لاستعمال قطرات بصفة مستمرة ..
    و اخيرا مالها النظارة ؟؟ بل بعض الناس شكلهم بالنظارة احسن بدونها !!
    ممكن حضرتك تدينا معلومات اكتر

يعني نظر حضرتك قبل العمليه كان ناقص كام و دلوقتي ناقص كام او زائد كام
    و سن حضرتك اد ايه

و موضوع ان الدكتور مش امين مع حضرتك دي انا مش شايفها لأني مظنش انه قلع النظارة و قال لحضرتك اعملها و انا عاملها و بعد ما عملها ليك لبس النظارة و قالك انه بيضحك عليك
    حضرتك شوفته لابس النظارة و عملت عنده العمليه
    هوا معملش العمليه ليه اولا بصفته انسان عادي قولنا في ردود مسبقه ان العمليه عملية تكميليه مش كل انسان مجبر انه يعملها لأنها مش عمليه ضروريه ممكن جدا اكون مرتاح كدة و حضرتك نفسك ذكرت كدة في مشاركتك
    و بصفته طبيب عيون ففصلنا بردو في ردود مسبقه انا و دكتورنا الفاضل شريف ليه طبيب العيون ممكن تكون العمليه خطيرة عليه اكتر من غيره و ان حضرتك مش هتحس بالمشكله دي نهائيا حسب طبيعه عملك

طبعا طبعا انا معرفش مين الدكتور اللى انا دافعت عنه دلوقتي يعني مش بدافع عنه من باب معرفتي بيه و لا من باب الزماله و لكن فقط انا شايف نقطه مش واضحه و من خلالها بيتم الهجوم على اطباء العيون و دة في غير محله خالص !!!!

صفحة 12 من 21 الأولىالأولى ... 2 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... الأخيرةالأخيرة