السلام عليكم
مشكور يا استاذ Limo على هذا الموضوع وان شاء الله سيستفيد به كثير من مالكى كليو
كليو 2003 - 1.2 سى سى اشترتها من سنة ونص وكانت عاملة 80,000 كم وهى دلوقتى عاملة 100,000 كم
1- بعد شرائها باسبوع..طلمبة البنزين باظت... لما تجي تفتح الكونتكت مفروض تسمع طلمبة البنزين وهى تضخ بنزين...(لازم يا جماعة عشان نحافظ على الطلمبة والسينسورات الي موجودة فى العربية نفتح الكونتكت الاول وطبعا هتسمع طلمبة البنزين وهى بتضخ بنزين وبعدين بتشوف الانوار الخاصة بالاير باج ,السيرفيس, البنزين والحرارة بتطفى ورا بعض وبعدين تدور العربية..كل دة مايخدش ثوانى ) المهم سألت بتوع قطع غيار رينو وقالولى دى مشكلة بسيطة ومعروفة وحلها تغير الموتور فقط الي بداخل الطلمبة بس لازم تتعمل في مركز خدمة...ادونى رقم الميكانيكيون العرب...رحت خت واحد من عندهم وجاب معا طلمبة كاملة عشان ياخد العربية للمركز لانه قال ان تغير الموتور له طرق وادوات خاصة لازم تتعمل فى المركز.....اشتريت موتور BOSCH اصلى بـ250 جم
تكلفة خروج الفنى 60 جم - المصنعية 100 جم....الاجمالى 410 جم
ملوحظة مهمة: ماتخليش اى حد يفكلك غطاء الطلمبة الي فى قلب التنك غير التوكيل او مركز الخدمة لانه بلاستيك ويستحيل يتفك غير بالاداه الخاصة به...انا سمعت ان ناس حولت تفكه برة التوكيل واتكسر الغطاء وباظ التنك
2- انا عملت صيانة شاملة للسيارة من شهرين تشمل الاتي:
1- سير كاتينة + شداد ( الاصلى ) 470 جم...لازم يتغير كل 60,000 كم
2- طلمبة مياه اصلية 350 جم ( انا عارف ان الاصلى بـ550 جم بس هى هى نفس الي موجودة فى الاصلى بس تغليف مختلف من نفس الشركة الام الي بتصنع للاثنين ومش موجودة غير عند ميشيل حليم )...نصيحة غيرها مع سير الكاتينة
3- شداد رئيسى ( الاصلى ) 580 جم.....نصيحة غيره كل 120,000 كم
4- شداد التكيف والباور ( الاصلى ) 225 جم....برده نصيحة غيره كل 60,000 كم
5- طقم سيور ( الدينمو + التكيف والباور ) 95 جم ...لازم يتغيره مع سير الكاتينة
6- طقم دبرياج Valeo الاصلى...725 جم
7- طنابير ايطالى 325 جم ( جميلة جدا )
8- تيل اسبانى 125 جم ( انسى التصفير والاكلان فى الطنبورة )
9- بلية خلفية SNR فرنساوى 175 جم
10-بارات الدركسيون الخارجى اسبانى 250 جم
11-بارات الدركسيون الداخلى اسبانى 300 جم
12-بيض بارات الدركسيون اسبانى 180 جم
13-بيض المقصات اسبانى 100 جم
14-كوتش مسمار الميزان ( الاصلى ) 100 جم
15-بالنسبة لزيت الفتيس غيرته بالاصلى الي مش موجود غير فى بورسعيد 45 جم....ودى تفاصيل المشكلة الي حصلتلي مع زيت الفتيس:http://www.nilemotors.net/Nile/showt...014#post184014
اجمالى قطع الغيار : 4045 جم
المصنعية : 400 جم:D:D ( الميكانيكى بتاعى وهو اسمه محمد وده الموبايل بتاعه 0104667284 ومتخفوش هو متخصص رينو وكان شغال فى التوكيل وبعدين ميكانيكى فى جراج يوروكار للسياحة الي كل عربيتهم ميجان وكليو...وهو دلوقتى فاتح فى الحرفيين
ملحوظة : برجاء الابتعاد عن ماركة Febi الالمانية كما يدعو لانها مضروبة ومتوفر منها مختلف اجزاء السيارة من كاتينة ,طلمبة مياه ,بلي ,طنابير ,العفشة ....وهكذا
حصلت معايا مشكلة من شهر...لحظت ان معدل استهلاك البنزين بيزيد..انا عربيتى بتعمل ما شاء الله 300 كم فى الصفيحة وبدأت اخد بالى انها بتعمل 230 -240 فى الصفيحة ورعشة بيسيطة فى السلانسيه مع وجود تاخير فى السحب...المهم انا قلت ممكن دى تكون مشكلة فى الـThrottle Body ممكن يكون مش نظيف وعايز يتنظف ( زى البوابات الي موجودة فى الكاربراتير بس ده بيشتغل بموتور متوصل بكمبيوتر العربية) المهم...وانا عند الميكانيكيون العرب بغير زيت الفتيس الفنى قالى العربية دى متالتة؟؟؟؟...قلت ازاى ده انا باجيب بيها 160 واكتر...قالى عادى ممكن؟..فك البوجيه الي موجود فوق غرفة الحرق الي فيها مشكلة...قالي البوجيه ساليم بس مسود ومعنى كدة ان الحرق فى الغرفة دي ضعيف جدا....قالي دى ممكن تكون مشكلة فى رشاش....تمن الرشاش 375 جم ومصنعية تركيبه 100 جم ولو مطلعش المشكلة فيه مش هنغرمك حاجة...المهم ماكنش هو المشكلة والمهندس قالي دة احتمال يكون صباب او مشكلة فى البلوك الي فيه البساتم!!!!.....لو صباب هيغير نص تقم صباب بـ800 جم ومصنعية مش هتقل عن 800 جم دة غير طبعا جوان وش سليندر الي بـ350 جم!!! ....قلت شكرا قفلوا كل حاجة زي ماكانت وانا هاشوف الموضوع دة وقلت سلام عليكم.
انا كنت متوقع ان يكون صباب متاكل لانه لو البستم ده مش شغال خالص هيعمل حمل على عمود الكرنك والعربية هتبرجل جامد جدا ومستحيل اطلع عن الـ100 كم/س ودة سبب برده ان البنزين بيسرب منه فبالتالي يحصل عدم اكتمال فى الحرق واستهلاك بنزين عالى.
روحت للميكانيكى بتاعى واعدنا نتكلم ونتشاور فى الحلول...قالي كل حاجة هتبان لما نفك الوش:(...وفعلا كان صباب متاكل...اشتريت صباب استيراد بـ75 جم - تركيب الصباب وعمل قواعد لباقي الصبابات 120 جم - جوان وش سليندر اصلى 350جم
الجمالي: 545 جم
المصنعية : 400 جم :D
الحمد لله لعربية دلوقتي ما شاء الله اتظبطت وسحبها جميل وبتعمل فى الصفيحة من 300 لـ320 كم حسب ظروف التشغيل ( انا مشاويرى كلها دائرى واتوستراد لانى ساكن في التجمع الخامس )
السلام عليكم
عمرو عمارة
.................................
تحذير للعضو بمخالفة القاعدة رقم 6
الإدارة - 3
برجاء مراجعة قواعد المنتدى
https://www.nilemotors.net/Nile/forum45/announcements.html
المفضلات