شكرا يا أستاذ توت على هذا التقييم الرائع, و الأسلوب الراقى, و عرضك الرائع لمراحل السيارة و صياغة هذا كله بأسلوب راقى أفتقده للأسف فى كثير من المواضيع التى تتحدث عن اختبارات السيارات هنا. فعلا شعرت أننى أقرأ موضوعا عن السيارة لكاتب محترف و متخصص.
رقم العضوية : 2452
تاريخ التسجيل : 04Oct2007
المشاركات : 8,022
النوع : ذكر
الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد
السيارة: Proton Gen2 ...2007
السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
تقييم شامل للفيات البونتو و تاريخ السيارة
بدأ إنتاج الفيات البونتو عام 1993 و ظهرت أول نسخة من هذه السيارة في سبتمبر من نفس العام
و كان هناك خطط لإستبدالها بالفيات الأونو القديمة
فازت البونتو بجائة أفضل سيارة أوروبية في هذ الحجم عام 1995
و تفقوت هذه السيارة على سيارات المنافسين بسبب الجودة و الأداء و السعر و من أمثلة المنافسين الذين خسروا كثيرا في أوروبا المنافسة أمام هذه السيارة هم
أوبل كورسا ........... فولكس فاجين بولو
و أصبحت أكثر سيارة شعبية لفيات في أوروبا و من أكثرهم نجاحا و تحقيقا للأرباح للشركة العريقة
صورة لأول موديل من هذه السيارة ( الجيل الأول 1993 )
تم إنتاج النسخة الرياضية من هذه السيارة و تم تزويدها بمحرك 1.4 سم مكعب و تكنولوجيا التوربو التي جعلت المحرك ينتج 130 حصان و يصل لسرعة 200 كم / س
و تم توقف إنتاج هذا الموديل الرياضي ...... نظرا لمخالفته قوانين النبعاثات البيئية الأوروبية
و تم إستبدالهم بمحركين أخرين بقوة 1.2 أي 1242 سي سي 16 صباب .... و عدد غيارات قدره 6 غيارات ..... و تم تزويده بتكنولجيا CVT لصندوق التروس المكون من 6 سرعات و في بعض النسخ 7 سرعات
مواصفات المحركات التي كان يتم يقديمها في السيارة فيات بونتو من عام 1999 إلى عام 2003
محرك رقم 1 ( المحرك الموجود في سيارات بونتو في مصر )
سعة 1242 سي سي .... بينتج 64 حصان عند 5500 لفة / دقيقة
محرك رقم 2 ( لم ينزل مصر مطلقا )
سعة 1800 سي سي .... بينتج 128 حصان عند 6000 لفة / دقيقة
البونتو كلاسيك .... مع تغيير الشكل الأمامي
مع بزوغ عام 2003 ....... تم الإحتفال ببيع 5 مليون سيارة من بونتو في وقت قصير
و في هذا العام تم تغيير الشكل الأمامي للسيارة و نزول الشكل الجديد المسمى ببونتو كلاسيك
و كان هناك أتجاه لفيات بوقف إنتاج هذه السيارة و إستبدالها كليا بجراند بونتو و لكن نظرا لوجود بعض الأسواق التي تطلب بونتو كلاسيك و أيضا لرخص سعرها عن الجراند بونتو
فتم أخذ القرار بالإستمرار في الإنتاج للدول النامية مثل تشيلي و البرازيل و الشرق الأوسط و منهم السوق المصري
مواصفات المواتير التي يتم تركيبها في البونتو كلاسيك
هناك محركين
الأول 1242 ......... و هو الموجود في مصر
و مواصفاته كالتالي
بينتج 64 حصان عند 5500 لفة / دقيقة .......... و أقصى سرعة للسيارة بهذا المحرك هي 155 كم / س
المحرك الثاني ( غير موجود في السوق المصري )
1910 سي سي و يعمل بالديزل
ينتج 128 حصان عند 5000 لفة / دقيقة
و سرعته القصوى 205 كم / س
تقوم شركة زاستافا اليوغسلافية بإنتاج السيارة تحت الترخيص الإيطالي و تنتج بإسم زاستافاف 10
فــــــــــيـــــــــات جراند بونتو
بدأ إنتاج هذا الموديل منذ عام 2005
المحركات الموجودة و المتاحة لهذا الموديل
محرك رقم 1
1242 سي سي ....... نفس المحرك الموجود في البونتو كلاسيك الموجودة في مصر
و لكن هذا المحرك غير موجود في الجراند بونتو الموجودة في السوق المصري
به 8 صباب فقط ........ و بينتج 64 حصان ........عند 5500 لفة / دقيقة
و عزم مقداره 102 نيوتن / متر عند 3000 لفة / دقيقة
و أقصى سرعة هي 155 كم / س .... و يصل لسرعة 100 كم في 14.5 ثانية
محرك رقم 2
1368 سي سي ..... و هو المحرك الموجود في الجراند بونتو اللي موجودة في السوق المصري
8 صباب أيضا ..... بينتج 76 حصان عند 6000 لفة / دقيقة و عزم 115 نيوتن /متر عند 3000 لفة / دقيقة و سرعته القصوى 165 كم / س و يصل لسرعة 100 كم في خلال 13.2 ثانية
محرك 3
1368 سي سي ستار جيت .... بينتج 94 حصان عند 6000 لفة / دقيقة و عزم مقداره 125 نيوتن / متر عند 4500 لفة / دقيقة و سرعته القصوى هي 178 كم / س و يصل لسرعة 100 كم في خلال 11.4 ثانية و به 6 سرعات
محرك 4
1368 سي سي تي جيت .... 118 حصان عند 5000 و عزم مقداره 206 نيوتن / متر عند 2000 لفةت / دقيقة فقط لا غير و ده طبعا شئ ممتاز سرعته القصوى هي 195 كم / س و يصل لسرعة 100 كم في خلال 8.9 ثانية و تم تزويد هذا المحرك في السيارات جراند بونتو موديلات 2007
أختبارات الأمان
بالنسبة للسائق و الركاب من غير الأطفال
5 نجوم .............. ما شاء الله
بالنسبة للركاب قصار القامة و الاطفال
3 نجوم فقط لا غير من أصل 5 نجوم ( معدل كويس مش وحش )
بالنسبة للمترجلين و المشاة
3 نجوم من أصل 4 نجوم
----------------------------
التجربة الشخصية للبونتو
العربية قوتها معقولة قوي و بتؤدي الغرض منها بنسبة 100 % لتقضية المشاوير و الذهاب إلى العمل و الذهاب إلى المتنزهات
السيارة موفرة في البنزين ......... معقولة المساحة الداخلية و إن كانت ضيقة لكبار الحجم و طوال القامة
كماليات السيارة ليست كثيرة و لكنها تؤدي الغرض منها بنجاح تام
التكييف ... تأثيره في الحر الشديد ليس جيد على المحرك و لا على الركاب
فهو تكييف عادي جدا و بيؤثر على أداء السيارة في الحر الشديد فقط و يكون مفعلوه داخل السيارة عادي جدا
و لكن على الطرق المفتوحة بيكون تأثيره أفضل كثيرا حيث يكون هناك فرصة أفضل للمحرك للتهوية و التبريد مما يزود كفاءة عمل التكييف و المحرك معا
الكاسيت ... نظام صوتي معقول جدا و مناسب للسيارة و صوته نقي
البارو ( التحكم الإلكتروني أو الكهربائي في عجلة التوجيه أو عجلة القيادة )
من أفضل أنواع البارو التي يمكن أن تراها في حياتك
له درجتان ........... المدينة و هذه الدرجة تجعل منه ... سلس كأنك تضع يدك في ماء النيل .............. لا يوجد أي مقاومة و هو مفيد جدا في القيادة الداخلية و مفيد بطريقة جميلة جدا في ركن السيارة و الإنعطاف في أماكن ضيقة
الدرجة الثانية و هي المخصصة للقيادة على الطرق السريعة و هو جيد للسرعات العالية
زجاج كهربائي أمامي فقط .............
المحرك موفر في البنزين فعلا ....
الإستهلاك بيوصل ل 15 أو 16 و أحيانا 20 كم / لتر و ده ناتج عن وزن السيارة القليل المقارب لحوالي 860 كجم و أيضا المحرك صغير الحجم المتناسب جدا مع حجم السيارة
قطع الغيار متوفرة في كل مكان و بتعيش لفترات طويلة إذا حافظت على العربية كويس
التوكيل الرسمي للسيارة هي شركة أواماترا في منطقة جسر السويس
و هناك أيضا مركز الخدمة الخاص بشركة النيل الهندسية الموجود في أبو رواش و يجب أن نذكر هنا أن شركة النيل الهندسية هي التوكيل السابق لفيات في مصر و لديهم مركز ممتاز و يقومون بإصلاح ماركات ايطالية مثل فيات و ألفا روميو
أداء السيارة
تجميع السيارة للسرعة على سرعات قليلة ... ممتاز لأنها بتديك أقصى عزمها على سرعات قليلة مما يجعلها سيارة مثالية للقيادة داخل المدينة
و لكن تجميع السرعى على سرعة أعلى من 90 إلى 100 بيبدأ يضعف قليلا و بتجمع ببطئ و خصوصا لو حاولت تشد مع عربية تانية عند السرعة دي
بتوصل لأقصى سرعة بالعافية و خصوصا لو أنت مهتم بالمحرك و صيانته و بتحط بنزين 92 أو 95
و ممكت توصل لسرعات أعلى من كدا بحد أقصى 170 في حالة وجود الهوا في ظهرك و أيضا وجود منزل
العربية بعد سرعة 120 إلى 130 بتبدأ تحس أنها هاتطير من على الأرض و هي ثابتة كويس قوي لغاية 110 .........
خامات العربية ممتازة و بتستحمل شوارعنا ...... و بتعيش و صعب لما حاجة فيها تنكسر أو تبوظ
فيها عيبين
المشط الإلكتروني أو وحدة التحكم الإلكترونية بتعملها و تقل بأصلها بعد مع تعدي 100 ألف كيلو في فترة من الفترات يعني ممكن تقعد معاك لغاية 150 و ممكن لاءة و أنت وحظ و دي ثمنها حوالي 2200 جنيه مصري من التوكيل و من خارج التوكيل بحوالي 1500 جنيه مصري
الدريسكيون الباور
لو وحدة التحكم بتاعته باظت ( الخاصة بقيادة المدينة ) ......... ثمنها غالي بيوصل 3500 جنيه مصري
من الأخر السيارة ممتازة و أختيار ممتاز في الفئة دي
أرجو أن يعجبكم التقرير الشامل
[img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]
رقم العضوية : 1834
تاريخ التسجيل : 19Aug2007
المشاركات : 1,257
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة-مصر
السيارة: نصر شاهين
السيارة[2]: نصر 128
دراجة بخارية: لا
الحالة :
شكرا يا أستاذ توت على هذا التقييم الرائع, و الأسلوب الراقى, و عرضك الرائع لمراحل السيارة و صياغة هذا كله بأسلوب راقى أفتقده للأسف فى كثير من المواضيع التى تتحدث عن اختبارات السيارات هنا. فعلا شعرت أننى أقرأ موضوعا عن السيارة لكاتب محترف و متخصص.
مصر فوق الجميع
الصقر سوف يحلق عاليا رغم أنف قانون المرور الجديد.
http://www.postimage.org/aVfbhTi.jpg
رقم العضوية : 475
تاريخ التسجيل : 05May2007
المشاركات : 8,407
النوع : ذكر
الاقامة : الأسكندرية
السيارة: I30 & Megane estate
السيارة[2]: E36 Coupe 328i
دراجة بخارية: .
الحالة :
شكرا يا توت باشا بجد موضوع هايل و انا احلى بونتو بحبها هية الى كانت مع حضرتك الى هية موديل 2002 - 2003 بجد شكلها جميل جدا جدا
الحمد لله[sor2]http://farm3.static.flickr.com/2639/3939929853_4547d6e150.jpg[/sor2]
رقم العضوية : 10106
تاريخ التسجيل : 04May2008
المشاركات : 1,165
النوع : ذكر
الاقامة : mohandseen
السيارة: /punto evo 2011
السيارة[2]: terios 2008/PUNTO 2003
دراجة بخارية: لأ
الحالة :
رائع
ويستحق التثبيت
أحب اضيف كمان ان العربيه ضد السرقه
يعني لو حد دخل مفتاح مضروب او تقليد مش بتشتغل..
والعربيه ليها 2 كود
واحد ميكانيكي
واحد الكترونيك
انا حتى الان لم استخدمهم
بس يا ريت يا اخ توت تقولي فايدتهم ايه بالضبط؟
ودي بعض ملاحظاتي عن العربيه:
-بطارية العربيه الاصليه قعدت معايا خمس سنين !!
-اريال العربيه بتاع الراديو بيتفك وبيتسرق بسهوله... خللوا بالكم عشان بتاعي مسروق
-الاستيبن بتاع العربيه صغير..
-بوية العربيه ودهانها ضعيفه... بتتخربش بسهوله اوي..
-العزل داخل العربيه ممتاز..لما بتقفل الزجاج.. ماتسمعش حاجه من بره تقريبا
-فوانيس العربيه الاماميه ممكن تعلى وتوطى حسب احتياجك
-
[sor2]http://www.syarat4sale.com/wp-content/uploads/2010/12/nissan-tiida-002.jpg[/sor2]
رقم العضوية : 4001
تاريخ التسجيل : 07Jan2008
المشاركات : 2,074
الحالة :
شكراً يا توت على المجهود الرائع
بس تسمحلى اصحح بعض البيانات الواردة فى موضوعك
الحقيقة ان المواتير دى كانت من سنة 93 الى 99 فقط ولم يستمر بعد سنة 99 سوى الموتور ال 1200 فقطمواصفات المحركات التي كان يتم يقديمها في السيارة فيات بونتو من عام 1999 إلى عام 2003
محرك رقم 1 ( المحرك الموجود في سيارات بونتو في مصر )
سعة 1242 سي سي .... بينتج 64 حصان عند 5500 لفة / دقيقة
محرك رقم 2 ( لم ينزل مصر مطلقا )
سعة 1800 سي سي .... بينتج 128 حصان عند 6000 لفة / دقيقة
وكانت المواتير من 1993 الى 1999 تلاث انواع حسب موديل العربية
البونتو ال 65 كانت موتور 1242 cc مع 60 هورس باور / 6000 rpm
البونتو ال 75 كانت موتور 1242 cc مع 75 هورس باور / 6000 rpm
البونتو ال 85 كانت موتور 1242 cc مع 85 هورس باور / 6000 rpm
المحرك ال 1242 ccمواصفات المحركات التي كان يتم يقديمها في السيارة فيات بونتو من عام 1999 إلى عام 2003
محرك رقم 1 ( المحرك الموجود في سيارات بونتو في مصر )
سعة 1242 سي سي .... بينتج 64 حصان عند 5500 لفة / دقيقة
محرك رقم 2 ( لم ينزل مصر مطلقا )
سعة 1800 سي سي .... بينتج 128 حصان عند 6000 لفة / دقيقة
وكان منة 8 فالف مع 60 هورس باور ...او ... 16 فالف مع 80 هورس باور
بلاضافة الى محرك اخر كان ديزل كان 1900 cc
بعد سنة 2003 كان الموتور 1242 cc بيعمل 59 هورس باور فقط عند 6000 rpmالأول 1242 ......... و هو الموجود في مصر
و مواصفاته كالتالي
بينتج 64 حصان عند 5500 لفة / دقيقة .......... و أقصى سرعة للسيارة بهذا المحرك هي 155 كم / س
رقم العضوية : 168
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 7,982
الاقامة : المحله الكبري
الحالة :
احييك يا استاذ توت و ارفع لك القبعه :)
تحليل رائع و مبسط و جذاب فعلا
ما تبخلش علينا بالحاجات الحلوه دي:)
رقم العضوية : 2024
تاريخ التسجيل : 02Sep2007
المشاركات : 90
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: fabia
السيارة[2]: fiat
دراجة بخارية: no
الحالة :
البونتو فعلا عربية حكاية مع انها مظلومة كتير هنا وبحس انها مش اخده حقها فعلا مع انها تستاهل
شكرا يا توت على الموضوع واكتر حاجة عجبانى فى الموضوع تقييمك النابع من استخدامك الشخصى للبونتو يعنى مش مجرد اجتهادات زى ما ناس كتير بتعمل
رقم العضوية : 1375
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 2,957
الحالة :
إيه يا باشا الحلاوة ديه ...تقييم محترف و شامل....ألف شكر
رقم العضوية : 2879
تاريخ التسجيل : 30Oct2007
المشاركات : 1,453
النوع : ذكر
الاقامة : EGYPT
السيارة: i hope
السيارة[2]: PUNTO
دراجة بخارية: NO
الحالة :
اية الحلاوة دى
انت راجل فعلا بتدينا معلومات مفيدة جدا
والواحد بيستمتع بمواضيعك :)
رقم العضوية : 12396
تاريخ التسجيل : 06Jun2008
المشاركات : 2,776
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: lada
السيارة[2]: Lada 2105
الحالة :
شكررا علي التقييم الجامد جداااااا
المفضلات