| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 22

  1. #1

    الصورة الرمزية Elnahrawi

    رقم العضوية : 13416

    تاريخ التسجيل : 22Jun2008

    المشاركات : 101

    الاقامة : الإسكندرية

    الحالة : Elnahrawi غير متواجد حالياً

    افتراضي مشكلتين في الأوبل (التكييف) - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله

    عندي مشكلتين ، ومحتار فيهم ، أرجو من الإخوة أنهم يفيدوني لو عندهم تفسير

    المشكلة الأولى هي إن التكييف لما باشغله الموتور مش بيعلى ، يعني عداد ال rbm مش بيزيد ، وده بيسبب مشكلة وهي إن العربية بيحصل فيها رجة من التكييف لو كانت واقفة ، وعشان الرجة تروح لازم ازود بنزين يعني أزود ال rbm بحيث يكون 1.5 مثلا


    المشكلة التانية ، وهي إن التكييف بيجيب هوا حتى لو مفصول ، عشان أكون دقيق بلاش أقول التكييف ولكن الهواية بتجيب هوا يعني لو درجة الهوا على 0 فبرضه الهوايات بتخرج هوا

    يا ريت اكون قدرت أوضح المشاكل

    أشكركم


  2. #2

    الصورة الرمزية Ahmad Allawy

    رقم العضوية : 2563

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 6,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo- Moqattam

    السيارة: no

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmad Allawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شوف يا باشا..
    انا هاقول اللي اعرفه.. ولو انه ممكن ميكونش مظبوط قوي..
    موضوع التكييف انه بيوطي العربية..
    ده سببه انه المفروض في حاجة بتعوض سحب التكييف من قوة الموتور بانها بتعلي الموتور شوية لما التكطييف بيلقط..
    بس بصراحة مش عارف اسمها ايه.. يمكن سويتش التكييف.. الله اعلم.. !!!!
    اما موضوع الهوايات دي.. يمكن ان ت تكون عامل ان التكييف ياخد هوا من برة العربية مش قافلها..
    و لما بتمشي بيدخل هوا جوة..؟؟

    عموما.. احمد نو نيم اكيد هيظبطك ف الموضوع ده ان شاء الله..

    سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..


  3. #3

    الصورة الرمزية Elnahrawi

    رقم العضوية : 13416

    تاريخ التسجيل : 22Jun2008

    المشاركات : 101

    الاقامة : الإسكندرية

    الحالة : Elnahrawi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جزاك الله خيراً يا احمد على ردك :)

    هو فعلا أنا متوقع يكون في مثلا سنسور هو المسئول عن تعلية الموتور لكن انا معرفش هو فين واسمه إيه ويا ريت حد يفيدنا

    بالنسبة للهوايات فهي بتجيب هوا مع الكونتاكت يعني حتى لو العربية واقفة

    شكرا ليك وفي إنتظار بقية الأخوة


  4. #4

    الصورة الرمزية farahat

    رقم العضوية : 2264

    تاريخ التسجيل : 21Sep2007

    المشاركات : 1,671

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: BMW

    دراجة بخارية: NA

    الحالة : farahat غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elnahrawi مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيراً يا احمد على ردك :)

    هو فعلا أنا متوقع يكون في مثلا سنسور هو المسئول عن تعلية الموتور لكن انا معرفش هو فين واسمه إيه ويا ريت حد يفيدنا

    بالنسبة للهوايات فهي بتجيب هوا مع الكونتاكت يعني حتى لو العربية واقفة

    شكرا ليك وفي إنتظار بقية الأخوة
    على فكرة لو الكمبرسور شغال التكيف بيطلع هوا حتى لو المروحة مطفية ، يعني اتأكد انك طافي الكمبرسور بتاع التكيف و طافي المروحة و شوف لسة في هوا ولا لأ


  5. #5

    الصورة الرمزية ENG\AHMED

    رقم العضوية : 4805

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 3,917

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fluence 11,lanos 01

    السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ENG\AHMED غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elnahrawi مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله

    عندي مشكلتين ، ومحتار فيهم ، أرجو من الإخوة أنهم يفيدوني لو عندهم تفسير

    المشكلة الأولى هي إن التكييف لما باشغله الموتور مش بيعلى ، يعني عداد ال rbm مش بيزيد ، وده بيسبب مشكلة وهي إن العربية بيحصل فيها رجة من التكييف لو كانت واقفة ، وعشان الرجة تروح لازم ازود بنزين يعني أزود ال rbm بحيث يكون 1.5 مثلا


    المشكلة التانية ، وهي إن التكييف بيجيب هوا حتى لو مفصول ، عشان أكون دقيق بلاش أقول التكييف ولكن الهواية بتجيب هوا يعني لو درجة الهوا على 0 فبرضه الهوايات بتخرج هوا

    يا ريت اكون قدرت أوضح المشاكل

    أشكركم
    المشكلة الاولى هو الموتور بيعلى ثانية ولا حاجة وبعدين يرجع طبيعى تانى ومفيش اى رجة وبعدين بيعلى يوصل 900 او 1000 انما مش 1500 علشان الرجة تروح كدة متبقاش مشكلة تكييف بس عموما فى اى عربية لما التكييف بيشتغل صوت العربية بيتغير

    المشكلة التانية
    -انت عندك الليد اللى بينور برتقالى بتاع زرار التكييف محروق؟؟؟ ممكن يبقى التكييف شغال وانت مش واخد بالك
    -العربية ماشية وانت مش قافل بوابة ال recirculation
    -العربية بتدخل هوا من حتة تانية وانت مش واخد بالك وفاكرها من فتحة التكييف
    ومادام بتقول بتدخل والعربية واقفة يبقى مفيش غير اول سبب او يكون سويتش المروحة فية حاجة والمروحة شغالة على طول مش بتفصل


  6. #6

    الصورة الرمزية Elnahrawi

    رقم العضوية : 13416

    تاريخ التسجيل : 22Jun2008

    المشاركات : 101

    الاقامة : الإسكندرية

    الحالة : Elnahrawi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farahat مشاهدة المشاركة
    على فكرة لو الكمبرسور شغال التكيف بيطلع هوا حتى لو المروحة مطفية ، يعني اتأكد انك طافي الكمبرسور بتاع التكيف و طافي المروحة و شوف لسة في هوا ولا لأ
    ل الكمبروسور مش بيكون شغال لأن الكمبروسور لما بيشتغل بحس بيه بسبب الرجة وطبعا الهوا الساقع الخارج من التكييف لكن الهواية بتخرج هوا عادي أو سخن لو الجو حار وطبعا باضطر أقفل الهوايات من العجلة بتاعة كل هواية


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NoNaMe مشاهدة المشاركة
    المشكلة الاولى هو الموتور بيعلى ثانية ولا حاجة وبعدين يرجع طبيعى تانى ومفيش اى رجة وبعدين بيعلى يوصل 900 او 1000 انما مش 1500 علشان الرجة تروح كدة متبقاش مشكلة تكييف بس عموما فى اى عربية لما التكييف بيشتغل صوت العربية بيتغير

    المشكلة التانية
    -انت عندك الليد اللى بينور برتقالى بتاع زرار التكييف محروق؟؟؟ ممكن يبقى التكييف شغال وانت مش واخد بالك
    -العربية ماشية وانت مش قافل بوابة ال recirculation
    -العربية بتدخل هوا من حتة تانية وانت مش واخد بالك وفاكرها من فتحة التكييف
    ومادام بتقول بتدخل والعربية واقفة يبقى مفيش غير اول سبب او يكون سويتش المروحة فية حاجة والمروحة شغالة على طول مش بتفصل

    الرجة عندي بتكون والعربية واقفة يعني لما مش باكون مزود بنزين لكن لو زودت ووصل عداد اللفات إلى 1.5 تقريبا بتختفي الرجة لن الموتور بيكون على

    بالنسبة للمشكلة التانية فللأسف الشديد ليس السبب أي حاجة من اللي ذكرتها

    الهوا فعلا بيخرج من الهوايات مش من مكان تاني ، وأنا فعلا جه في بالي انه ممكن يكون سويتش المروحة واللي هو بيكون من 0:4 فقمت فاكيته وفصلته خالص من الفيشة بتاعته ، ودورت العربية ولقيت ان الهوا لسه موجود ، فعرفت ان السويتش سليم ، وهو كمان بيزود سرعة المروحة بشكل عادي

    واضح أنها معضلة كبيرة :(

    شاكر ليكم مروركم الكريم ومساعدتكم ، وأتمنى لو حد وصل لحاجة يقولي ، ولو حد يعرف واحد بتاع تكييفات أوبل في الاسكندرية ياريت يقولي برضه


  7. #7

    الصورة الرمزية ENG\AHMED

    رقم العضوية : 4805

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 3,917

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fluence 11,lanos 01

    السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ENG\AHMED غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elnahrawi مشاهدة المشاركة
    ل الكمبروسور مش بيكون شغال لأن الكمبروسور لما بيشتغل بحس بيه بسبب الرجة وطبعا الهوا الساقع الخارج من التكييف لكن الهواية بتخرج هوا عادي أو سخن لو الجو حار وطبعا باضطر أقفل الهوايات من العجلة بتاعة كل هواية

    الرجة عندي بتكون والعربية واقفة يعني لما مش باكون مزود بنزين لكن لو زودت ووصل عداد اللفات إلى 1.5 تقريبا بتختفي الرجة لن الموتور بيكون على

    بالنسبة للمشكلة التانية فللأسف الشديد ليس السبب أي حاجة من اللي ذكرتها

    الهوا فعلا بيخرج من الهوايات مش من مكان تاني ، وأنا فعلا جه في بالي انه ممكن يكون سويتش المروحة واللي هو بيكون من 0:4 فقمت فاكيته وفصلته خالص من الفيشة بتاعته ، ودورت العربية ولقيت ان الهوا لسه موجود ، فعرفت ان السويتش سليم ، وهو كمان بيزود سرعة المروحة بشكل عادي

    واضح أنها معضلة كبيرة :(

    شاكر ليكم مروركم الكريم ومساعدتكم ، وأتمنى لو حد وصل لحاجة يقولي ، ولو حد يعرف واحد بتاع تكييفات أوبل في الاسكندرية ياريت يقولي برضه
    بالنسبة للمشكلة الاولى فا كدة مش موضوع الموتور واطى ولا عالى لأن لو افترضنا الموتور بيعلى مع الكمبريسور عمرة ميوصل ل 1.5 فاكدة فى مشكلة تانية ممكن القواعد فيها حاجة ومع تحميل الكمبريسوور بتظهر اكتر

    موضوع الهوا
    تعالى نفكر بالراحة مواسير هواء التكييف ducts اللى بتوصل الهوا للفتحات معزولة بمعنى انها مش هتدخل هوا من برة دايرة التكييف يعنى مروحة شغالة او تكييف شغال غير كدة مش هتدخل هوا من برة وانت بتقول التكييف مفصول يبقى كدة استبعدنا التكييف وكمان المروحة يبقى بردو استبعدنا المروحة مش ناقص غير بوابة التدوير ودى مش هتحس انها بتدخل هوا غير والعربية ماشية علشان سرعة الهوا وانت بتقول الهوا بيدخل والعربية واقفة طيب الهوا دة منين ؟ّّّ!! دى كل الاسباب اللى تطلع هوا من فتحات التكييف ..
    ممكن مثلا يكون الجو حر ومع حرارة العربية بتحس ان الفتحات بتدخل حرارة فابيتهيألك ان فى هوا داخل وهى مجرد حرارة


  8. #8

    الصورة الرمزية Elnahrawi

    رقم العضوية : 13416

    تاريخ التسجيل : 22Jun2008

    المشاركات : 101

    الاقامة : الإسكندرية

    الحالة : Elnahrawi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    صدقني مش موضوع تهيؤات :)

    الهوا بيكون زي ما تشغل المروحة على سرعة 1 مثلا

    هو كده الموضوع موضوع مروحة ، بمعنى المروحة مش بتفصل لكن ليه مش بتفصل ؟ لو قلنا بسبب السويتش فانا عملت عليه تيست زي ما قلت لك وكده ممكن نستبعد السبب ده

    طيب ليه المروحة مش بتفصل ؟؟؟؟ هو ده السؤال اللي محيرني .. فكر كده وإن شاء الله تجيبها :)


  9. #9

    الصورة الرمزية Ahmad Allawy

    رقم العضوية : 2563

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 6,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo- Moqattam

    السيارة: no

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2009

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmad Allawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هي فعلا حاجة تجنن..
    بس تصدق,, الحاجات الالغاز دي.. :) :)
    عادة بيكون الحل عبيط جدا و الحاجة اللي مسببةا لمشكلة دي بتكون ابسط ما يكون و مش بتخطر علي بال حد.. :)
    عموما ربنا يسهل و حد يجيبها..
    لو كنت هنا كنا ظبطناك بسرعة ف الموضوع ده.. لكن المشكلة انك في اليكس..
    ان شاء الله تتحل قريب..

    سبحانك اللهم ربنا و بحمدك.. اشهد الا اله الا انت..استغفرك و اتوب اليك..


  10. #10

    الصورة الرمزية Elnahrawi

    رقم العضوية : 13416

    تاريخ التسجيل : 22Jun2008

    المشاركات : 101

    الاقامة : الإسكندرية

    الحالة : Elnahrawi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    والله عندك حق :)

    عموما أنا لو ضاقت معايا فإن شاء الله حنزل القاهرة أشوف حد من الناس عندكم اللي تعرفوهم

    حتى انا من مدة نفسي أكل حمام عند فرحات .. !



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مشكلتين فى 504
    بواسطة khaled sabry في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 06-11-2012, 10:03 PM
  2. عندى مشكلتين فى التكييف
    بواسطة عمرو عبيد في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 06-05-2012, 12:06 AM
  3. مشكلتين !!
    بواسطة nubera97 في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 21-04-2012, 01:30 PM
  4. مشكلتين فى التكييف
    بواسطة عمرو عبيد في المنتدى مشاكل وصيانة تكييف السيارة
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 18-04-2012, 11:01 PM
  5. لكل مالكى الأوبل فكترا 95 التكييف
    بواسطة bluegene في المنتدى أوبـــــل
    مشاركات: 27
    آخر مشاركة: 15-06-2010, 11:36 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2